Näin vertailet yrityslainatarjouksia | Front Kasvurahoitus

Näin vertailet yrityslainatarjouksia

Kaikki artikkelit

5.11.2018

Aloittavan ja nuoren yrityksen on usein tarpeellista - ja jopa välttämätöntä - rahoittaa toimintaansa vieraalla pääomalla. Nopein ja helpoin vaihtoehto yrityksen toiminnan rahoittamiseksi onkin netistä hankittu yrityslaina. Yrityslainan valinnassa kannattaa olla kuitenkin huolellinen ja kiinnittää huomiota ainakin seuraaviin asioihin laintarjousta vertaillessa.

Näin vertailet yrityslainatarjouksia

Hakemuksen käsittelyaika

Yrityslainahakemus on usein helppo tehdä verkkopalvelussa, mutta hakemuksen käsittelyssä voi kuitenkin mennä useita päiviä. Mikäli tarve rahoitukselle on välitön, kannattaa hakemuksen käsittelyaikaa pitää yhtenä kriteerinä palvelun valinnalle.

Yrityslainan maksaminen

Useat palveluntarjoajat lupaavat välitöntä maksua, mutta rahoituksen keräämisessä ja maksatuksessa voi mennä hyväksytyn luottopäätöksen jälkeen pahimmillaan jopa viikkoja. Erityisesti viiveitä voi olla joukkorahoituksessa, jossa luottohakemus voi olla sijoittajien ja yleisön tarkasteltavana pitkään ilman takeita lopputuloksesta.

Ole siis tarkkana ja pyydä luotettava selvitys siitä, miten nopeasti rahat ovat yrityksen käytettävissä hyväksytyn luottopäätöksen jälkeen.

Yrityslainan korko

Ota selvää myös koron määräytymisperusteista. Yrityslainan korko ilmoitetaan usein vuosikorkona, jota käytetään maksuerän laskemiseen. Ei ole kuitenkaan tavatonta, että lainan korko ilmoitetaan kuukausittain perittävänä korkona, jolloin korko voi näyttäytyä hyvin pienenä. On myös mahdollista, että korkoperusteena käytetään lainan alkuperäistä pääomaa koko laina-ajan, jolloin lainan kuukausierä on nimellisestä korosta huolimatta suuri. Tavanomainen ja lainanottajalle suoraviivainen tapa on asuntolainoistakin tuttu tasaerä, jossa koron määrä ja osuus pienenee maksuohjelman edetessä.

Järjestelypalkkio

Yrityslainan järjestelypalkkio veloitetaan tyypillisesti maksettavan luoton pääomasta luoton maksatusvaiheessa. Tällöin esimerkiksi 10.000 euron yrityslainasta maksetaan lainanhakijalle 9.550 euroa, mikäli järjestelypalkkio on suuruudeltaan 4,5 %. Palkkio voidaan myös pääomittaa lainalle, jolloin 10.000 euron yrityslainassa lainapääoma onkin palkkion verran suurempi, esimerkkitapauksessa 10450 euroa. Tällöin yrityslainan hakija saa aina käyttöönsä hakemansa summan.

Järjestelypalkkioiden veloituksissa on siis eroavaisuuksia, joten huomioi myös tämä.

Maksuerä

Yrityslainan lopullinen kuukausittainen maksuerä vahvistuu usein lainan käsittelyvaiheessa tehdyn riskianalyysin perusteella, ja sisältää usein koron sekä mahdolliset tilinhoitomaksut.

Maksueriä ja luoton maksettavaa summaa vertailemalla on mahdollista saada hyvä käsitys luoton kustannuksista. Mikäli rahoitustarve ei ole välitön, kannattaakin usein pyytää tarjous useasta paikasta ja valita itselleen edullisin rahoitustapa.

Verkkopalvelu

Verkkopalvelun toimintaan ja siellä tarjottaviin palveluihin kannattaa kiinnittää huomiota. Tarkastele yrityksen verkkopalvelua ja kiinnitä huomiota mahdollisiin epämääräisyyksiin.

Huolellisen taustatyön ansiosta on mahdollista löytää itselle ja yritykselle sopivin yrityslaina, ja toteuttaa tarpeellinen investointi tai käyttöpääomalaina nopeasti ja kohtuullisin kustannuksin.

Front Kasvurahoitus yrityslainan ajantasaisen palveluhinnaston löydät täältä. Voit hakea maksuttoman lainatarjouksen helposti netistä ja rahat saat yrityksen tilille parhaimmillaan saman päivän aikana.