Kaupparekisteri – tästä syystä kaupparekisteriin liittyminen kannattaa

Onneksi olkoon! Koska löysit tämän artikkelin pariin, olet luultavasti päättänyt ottaa askeleen kohti unelmaasi ja ryhtyä yrittäjäksi. Voi myös olla, että olet aloittanut matkasi yrittäjänä jo aikaisemmin, mutta kaupparekisteriin liittyminen on edelleen tekemättä. Tässä kirjoituksessa perehdymme kaupparekisteriin yleisesti – mikä se on, kenen tulisi liittyä siihen ja mitä hyötyä siitä on. Kirjoituksen luettuasi tiedät miten sinun kannattaa edetä kaupparekisteriin ilmoittautumisen suhteen.

Mikä on kaupparekisteri?

Kaupparekisteri on patentti- ja rekisterihallituksen hallinnoima virallinen ja julkinen rekisteri suomalaisista yrityksistä. Kaupparekisterin kautta kuka tahansa voi saada y-tunnuksen perusteella ajantasaisen tiedon esimerkiksi yrityksen

• kaupparekisteriotteista
  • yhteisösäännöistä
  • tilinpäätöksistä
  • kaupparekisteri-ilmoituksista

Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta voit lisää kaupparekisterin tietosisällöstä. Koska tiedot ovat julkisia mukaan lukien kaupparekisteriin tehdyt ilmoitukset liitteineen, ei sinne tule liittää asiakirjoja, pöytäkirjoja tai yhtiösopimuksia, joissa on esimerkiksi kotiosoitteita tai henkilötunnuksia.

Kaupparekisteriin sähköisen ilmoittautumisen hinta on toiminimiltä 60 euroa ja osakeyhtiöiltä 240 euroa. Paperisten ilmoitusten vastaava hinta kaupparekisteriin liittymisestä on 115 ja 380 euroa.

Mihin kaupparekisteriotetta tarvitaan?

Kaupparekisteritietoja käytetään yritysten taustatietojen ja sopimuskumppaneiden tarkistamiseen. Esimerkiksi ulkopuolisen rahoituksen saaminen voi olla kiinni kaupparekisteriotteesta. Mikäli siis tarvitset yrityksesi pyörittämiseen ja kehittämiseen ulkopuolista rahoitusta, kuten vakuudetonta yrityslainaa tai yrityslimiittiä, tulee yrityksen liittyä kaupparekisteriin. Käsittelemme tätä aihetta tarkemmin toisessa kappaleessa.

Kenen tulee ilmoittautua kaupparekisteriin?

Osakeyhtiöiden, kommandiittiyhtiöiden, avoimien yhtiöiden ja osuuskuntien on aina ilmoittauduttava kaupparekisteriin. Toisin sanoen lähes kaikkien on ilmoittauduttava kaupparekisteriin. Sääntöön on kuitenkin olemassa poikkeus, oikeastaan kaksikin – toiminimiyrittäjät eli yksityiset elinkeinonharjoittajat sekä maataloutta tai kalastusta harjoittavat yrittäjät.

Toiminimiyrittäjien on rekisteröitävä kaupparekisteriin vain, jos yksi tai useampi seuraavista ehdoista täyttyy:

• toiminimiyrittäjä harjoittaa luvanvaraista elinkeinoa, eli tarvitset toimintaasi varten jonkin viranomaisluvan
  • toimintaa varten tarvitaan pysyvä toimipaikka, eli omasta asunnostasi erillinen liiketila
  • yrittäjä palkkaa ulkopuolisia työntekijöitä eli muita kuin aviopuolisosi tai alaikäiset lapsesi tai heidän jälkeläisensä

Toinen poikkeus on maataloutta tai kalastusta harjoittavat yrittäjät, heidän ei ole pakko liittyä kaupparekisteriin.

Miksi toiminimiyrittäjien kannattaa ilmoittautua kaupparekisteriin?

Myös toiminimiyrittäjien eli yksityisten elinkeinonharjoittajien on kannattavaa tehdä perustamisilmoitus kaupparekisteriin, vaikkei tämä pakollista olisikaan. Tähän on kolme syytä:

1. Yritysrahoituksen saaminen helpottuu huomattavasti.

Jossain vaiheessa, odottamattomien kustannusten tai investointimahdollisuuden ilmetessä yrityksesi voi tarvita rahoitusta hyvinkin nopealla aikataululla. Tällöin parhaat rahoitusratkaisut ovat todennäköisesti pk-yrityksille räätälöidyt yrityslaina, luottolimiitti ja laskurahoitus. Rahoituksen saaminen voi kuitenkin olla haastavaa tai jopa mahdotonta, mikäli et ole liittynyt kaupparekisteriin.

Kun yrityksesi on liittynyt kaupparekisteriin, rahoittajat saavat rahoituksen myöntöön tarvittavia tietoja käyttöönsä. Esimerkiksi riskiluokitus ja maksuviivetiedot nähdään pääasiassa vain Kaupparekisteriin ilmoittautuneilta. Tästä syystä Kasvurahoitus myöntää yrityslainaa vain kaupparekisteriin liittyneille yrityksille ja toiminimille.

2. Liittymällä kaupparekisteriin voit valita itsellesi toiminimen ja saat sille käyttösuojan.

Mikäli et liity kaupparekisteriin, toimit yrittäjänä omalla nimelläsi. Voit markkinoida palveluitasi itse valitsemallasi markkinointinimellä, mutta kyseessä ei ole virallinen toiminimi.

3. Liittyminen luo toiminimellesi uskottavuutta.

Sinusta ja toiminnastasi tietoa etsivät potentiaaliset asiakkaat tai yhteistyökumppanit saattavat kyseenalaistaa toiminnan asiallisuutta, mikäli rekisterimerkintää löydy.

Nyt kun tiedät miksi kaupparekisteriin ilmoittautuminen kannattaa, voit siirtyä täältä ilmoittautumiseen.

Ilmoittauduttuasi voit aloittaa yrityksesi kehittämisen ja hakea yritysrahoitusta kasvun rahoittamiseksi.

Tarvitsetko rahoitusta toiminimellesi?

Tutustu rahoitusvaihtoehtoihin ja lähetä tarjouspyyntö!

Katso viisi parasta rahoitusratkaisua yrittäjälle