Yrityksen maksuhäiriömerkintä – kaikki mitä sinun tulee tietää

Maksuhäiriömerkintä on erittäin harmillinen yrittäjälle ja voi vaikeuttaa yrityksen toimintaa pitkään. Silti se on tarpeellinen ja hyödyllinen työkalu liike-elämässä. Yrityksen maksuhäiriömerkinnän tarkoituksena on kertoa muille yrityksen heikosta maksukyvystä ja siitä, että riski saatavien saamiseen maksuhäiriön saaneelta yritykseltä on normaalia suurempi. Pahimmillaan liiketoiminnan pyörittämisestä voi maksuhäiriömerkinnän jälkeen tulla melkein mahdotonta, sillä arkistenkin asioiden hoitaminen vaikeutuu.

Miten yrityksen maksuhäiriömerkintä syntyy?

Yrityksen maksuhäiriömerkintä ei tule yllätyksenä, sillä jos maksu on jäänyt maksamatta, saa sitä aina maksumuistutuksen. Jos maksua ei ole maksumuistutuksen jälkeenkään maksettu, saa yritys tratan eli maksukehotuksen. Jos maksua ei makseta kymmenen päivän kuluessa tratan lähettämispäivästä, tulee yritykselle maksuhäiriömerkintä luottotietorekisteriin.

Yrityksen maksuhäiriömerkintä ei siis ilmesty luottotietorekisteriin heti maksamattoman maksun eräpäivän jälkeen, vaan merkintä voi tulla kaksi kuukautta eräpäivän jälkeen.

Kasvurahoituksella, mikäli yritys ei kykene seuraamaan maksuaikataulua, perintäprosessi etenee seuraavasti:

10 päivää eräpäivän jälkeen yritykselle lähtee ensimmäinen maksumuistutus, jossa on merkittynä viivästyskorot ja kulut. Kun 10 päivää on kulunut ensimmäisestä muistutuksesta, lähetetään yritykselle toinen maksumuistutus. Kun toisesta maksumuistutuksesta on kulunut 7 päivää, lähtee ensimmäinen eräännyttämisilmoitus. 7 päivää ensimmäinen eräännyttämisilmoituksen jälkeen yritys saa toisen eräännyttämisilmoituksen ja 7 päivää tämän jälkeen tehdään rahoituksen eräännyttäminen ja velka siirretään perintäkumppanille.

Yrityksen maksuhäiriömerkintä

Voit halutessasi tarkistaa omat luottotietosi Asiakastiedon sivuilta.

Mitä seurauksia yrityksen maksuhäiriömerkinnällä on?

Maksuhäiriömerkinnän saatuaan yritystoiminnan jatkaminen ei välttämättä ole mahdotonta, mutta se vaikeutuu huomattavasti. Alapuolelle olemme listanneet asioita, joiden hoitaminen maksuhäiriömerkinnän myötä vaikeutuu.

• yrityslainan ja luoton saaminen
  • vakuutusten saaminen
  • luotolle tilaaminen
  • vuokrasopimuksen solmiminen
  • puhelin- ja internetliittymien hoitaminen

Milloin yrityksen maksuhäiriömerkintä poistuu?

Maksuhäiriömerkintöjä on erilaisia ja niiden kesto riippuu siitä, mistä velasta merkintä on tehty. Tyypillisesti yrityksen maksuhäiriömerkintä kestää kaksi tai kolme vuotta, pahimmillaan jopa viisi vuotta. Esimerkiksi luottoon liittyvä maksuhäiriö näkyy rekisterissä kaksi vuotta ja velallisen jättämä konkurssihakemus viisi vuotta, jos hakemus perutaan.

Miten yrityksen maksuhäiriömerkinnöiltä voi välttyä?

Kaikista paras tapa välttyä maksuhäiriömerkinnöiltä on maksaa velat aina eräpäivään mennessä. Jotta se olisi mahdollista, on kuitenkin toimittava ennaltaehkäisevästi. Kun maito on jo kaatunut, on asioiden hoitaminen paljon vaikeampaa. Kannattaa siis ottaa seuraavat kaksi vinkkiä harkintaan jo hyvissä ajoin ennen maksukyvyttömyyteen ajautumista.

• Neuvottele maksuajoista velkojien kanssa ajoissa

Jos maksuja ei voida suorittaa eräpäivään mennessä, on parempi olla suoraan yhteydessä velkojaan ja tiedustella mahdollista lisäaikaa tai uutta maksuohjelmaa. Mitä aikaisemmassa vaiheessa olet velkojaan yhteydessä, sitä helpompi uusista maksuajoista on sopia. Jos yrityksen tilanne ehtii mennä todella paljon huonommaksi, suhtautuu velkoja usein nihkeästi uusiin maksuaikatauluihin.

• Paranna maksuvalmiutta nopeuttamalla kassankiertoa

Laskujen maksaminen ajallaan on helppoa silloin, kun kassassa on rahaa. Tämän vuoksi on syytä kiinnittää huomiota omaan laskutukseen. Laskurahoituksella saat rahat myyntilaskuistasi yrityksen tilille heti, eikä vasta eräpäivänä ja nopeutat kassankiertoa vaivattomasti. Laskurahoituksen avulla voit pyytää tarjouksia yksittäisille laskuille aina, kun haluat vapauttaa myyntisaamisissa olevia pääomia. Sinun tarvitsee vain lähettää asiakkaallesi tarkoitettu lasku Kasvurahoitukselle, jonka jälkeen saat rahoituksen yrityksellesi viipymättä.

Lue lisää ja aloita Laskurahoitus