Yrityslainan hakeminen – näin se hoituu

Yrityslainan hakeminen on usealle yrittäjälle ajankohtaista jossain yrityksen elinkaaren vaiheessa. Joillakin se tapahtuu hyvin aikaisin, jopa ennen yrityksen perustamista ja joillain vasta myöhemmin, kun tuotteita tai palveluita lähdetään jatkokehittämään tai laajentamaan toimintaa uusille markkinoille.

Monesti siis pelkkä kuningasidea ei riitä menestyksekkään ja kannattavan liiketoiminnan luomiseksi ja ulkopuolista rahoitusta tarvitsevat niin suuret kuin pienetkin yritykset. Myös toiminimiyrittäjä voi hakea ulkopuolista rahoitusta. Paras tapa hankkia rahoitusta liiketoiminnan kasvattamisen mahdollistamiseksi on yrityslainan hakeminen. Yrityslainaa kannattaa hakea ulkopuolelta etenkin, kun omia säästöjä ei ole mahdollista hyödyntää ja tuttujen lompakolle meneminen ei tunnu mieluiselta vaihtoehdolta.

Hakiessasi yrityslainaa, on tärkeää muistaa tiettyjä lainan hakemiseen liittyviä perusasioita. Tässä kirjoituksessa kerromme mitä asioita sinun olisi hyvä miettiä ennen yrityslainan hakemista, miten yrityslainan hakeminen askel askeleelta onnistuu ja mitä asioita me otamme huomioon, kun arvioimme lainahakemustasi.

Ennen yrityslainan hakemista – muistilista yrittäjälle

Yrittäjän on hyvä suunnitella liiketoimintansa kehityspolkua jo hyvissä ajoin, jotta osaa varautua tulevaisuudessa tapahtuviin rahoitustarpeisiin. Kuten alussa mainitsimme, useat yrittäjät tarvitsevat ulkopuolista rahoitusta jossain yrityksen elinkaaren vaiheessa ja silloin on tärkeää tietää mistä rahoitusta voi lähteä ensimmäisenä hakemaan. Ennen kuin etenet yrityslainan hakemiseen, suosittelemme, että mietit huolella muutaman perusasian, kuten mihin tarvitset yrityslainaa ja kuinka paljon.

Kokosimme alapuolelle listan asioista, jotka sinun olisi hyvä käydä läpi, kun harkitset yrityslainan hakemista tai viimeistään kun olet lähettänyt lainahakemuksen.

• Kokoa yrityksesi taloustiedot. Varmista, että kirjanpitolaskelma tai kassavirtalaskelma on tarvittaessa saatavilla.
  • Perustele mihin tarkoitukseen haet yrityslainaa.
  • Mieti kuinka paljon omaa rahoitusta voit järjestää ja kuinka paljon lainaa tarvitset?
  • Mieti millaisen määrän yrityslainaa yrityksesi talous kestää.
  • Mieti jo etukäteen, miten aiot rahoittaa yrityslainan takaisinmaksun.
  • Suunnittele missä aikataulussa ja kuukausierässä voisit maksaa lainasi takaisin.
  • Mieti kuinka nopeasti tarvitset yrityslainan.

Kun sinulla on vastaukset näihin kysymyksiin, voit edetä yrityslainan hakemiseen. Yrityslainan hakeminen on erittäin helppoa ja nopeaa. Seuraavaksi kerromme askel askeleelta, miten yrityslainan hakeminen käytännössä tapahtuu.

Miten yrityslainan hakeminen käytännössä tapahtuu?

Yrityslainan hakeminen on tehty hyvin helpoksi tämä päivänä. Yrityslainaa voit hakea helposti netistä ja sähköisen hakuprosessin ansiosta käsittelyajat ovat erittäin lyhyitä. Netistä löydät yrityslainan etenkin lyhytaikaiseen tai äkilliseen tarpeeseen.

Voit halutessasi aloittaa yrityslainan hakemisen kilpailuttamalla yrityslainat. Kilpailuttamisen voit tehdä esimerkiksi Zmartan ja Rahalaitoksen kautta. Kilpailuttamalla yrityslainat näet kaikkien yrityslainaa tarjoavien yritysten lainatarjoukset, jotka tekevät yhteistyötä kyseisten kilpailuttajien kanssa. Kilpailuttajan palvelun kautta voit valita itsellesi sopivimman vaihtoehdon.

Voit myös hakea yrityslainaa suoraan lainantarjoajan verkkosivuilta. Mikäli olet jo Kasvurahoituksen yritysasiakas, kirjaudu sisään yrityslainaportaaliimme täyttämään hakemus. Muussa tapauksessa prosessi etenee yksinkertaisuudessaan seuraavien neljän vaiheen mukaisesti:

1. Lainahakemuksen täyttäminen
  2. Lainatarjouksen vastaanottaminen ja siihen tutustuminen
  3. Lainatarjouksen hyväksyminen
  4. Rahojen vastaanottaminen

Seuraavaksi avaamme jokaista vaihetta hieman tarkemmin.

Lainahakemuksen täyttäminen

Lainahakemuksen täyttäminen vie vain muutaman minuutin eikä lainahakemuksen lähettäminen sido yrittäjää mihinkään. Voit siis lähettää lainahakemuksen nähdäksesi millaisella korolla ja ehdoilla varustettua lainaa yrityksesi olisi mahdollista saada. Lainahakemukseen sinun tulee täyttää seuraavat asiat:

• Lainasumma
  • Laina-aika
  • Kuinka monta lyhennysvapaata kuukautta haluat hyödyntää
  • Yrityksen y-tunnus
  • Yrityksen nimi
  • Yhteyshenkilön sähköpostiosoite
  • Yhteyshenkilön puhelinnumero

Voit halutessasi täyttää lainahakemuksen tästä ja saada lainatarjouksen itsellesi jopa tunnissa

Lainatarjouksen vastaanottaminen ja siihen tutustuminen

Monen lainantarjoajan lainankäsittelyprosessi on hyvin pitkälle automatisoitu ja voit saada lainatarjouksen jopa tunnissa hakemuksen jättämäisestä.

Lainatarjoukseen kannattaa tutustua tarkasti. Katso etenkin minkä suuruisen lainatarjouksen sait, mikä laina-aika on ja millaisin ehdoin lainan takaisinmaksu tulee suorittaa. Jos tarjous ei miellytä sinua, voit jättää tarjouksen hyväksymättä. Hyväksymättä jättäminen ei vaadi sinulta mitään toimia, voit vain jättää sopimuksen allekirjoittamatta.

Lainatarjouksen hyväksyminen

Jos haluat hyväksyä tarjouksen, se onnistuu helposti sähköpostiisi saapuneen linkin kautta.

Rahojen vastaanottaminen

Seuraavaksi lainarahat saapuvat tilillesi ja voit hyödyntää sen haluamallasi tavalla liiketoimintasi kehittämiseen. Saat vielä sähköpostiisi sähköisen kopion lainasopimuksesta ja ohjeet lainan takaisinmaksulle. Tämän jälkeen yrittäjä alkaa lyhentämään lainaa sopimuksen mukaisesti.

Henkilökunnan palkkaaminen, laitteiden ja koneiden hankinta sekä varaston täydentäminen, nämä ovat yleisimpiä yrityslainan käyttökohteita ja voivat edellyttää suuriakin summia rahaa. Me Kasvurahoituksella myönnämme lainaa 2000 eurosta aina 100 000 euroon asti.

Mikäli haluat kysyä lisää yrityslainan hakemiseen liittyen, soita meille numeroon 09 6829 8003 tai lähetä sähköpostia osoitteeseen: asiakaspalvelu@kasvurahoitus.fi.

Mitä huomioimme, kun arvioimme lainahakemuksesi?

• Yritys ja toimiala

Jotta voimme tarjota sinulle parasta lainaa, meidän on tunnettava yrityksesi riskiprofiili, toimiala ja liikeidea. Tutustumme yrityksesi toimintaan mm. yrityksen verkkosivujen ja julkisten tilinpäätöstietojen kautta.

• Rahoituksen tarkoitus

Mikäli tarvitsemme lisätietoja hakemuksen hyväksymiseksi, otamme sinuun yhteyttä ja kysymme lisätietoja. Kysymme usein asiakkailtamme mihin tarkoitukseen rahoitusta ollaan hankkimassa. Esimerkkejä rahoituksen tarkoituksesta voi olla koneiden osto tai vaikkapa juoksevien kustannusten kattaminen.

• Yrityksen taloudellinen tilanne

Haluamme varmistaa, että yrityslainan hakeminen ei vaaranna yrityksesi kannattavuutta. Yrityksen on voitava maksaa lainan korot ja lyhennykset, kun takaisinmaksun aika koittaa. Tätä varten voimme pyytää sinua välittämään meille yrityksesi kirjanpidon kuukausiraportit. Yleensä pyydämme kaikilta yli 10 000 euron lainahakemuksen lähettäneiltä yrityksiltä kirjanpidon kuukausiraportit. Mikäli haettava lainasumma on tätä pienempi, voidaan laina myöntää jopa ilman liitteitä. Jos yrityksellä on velkoja tai maksuhäiriöitä, ei yritykselle voida antaa myönteistä lainapäätöstä.

• Yrityksen omistaja

Mikäli emme saa mistään tietoa yrityksen omistajarakenteesta, otamme sinuun yhteyttä ja varmistamme keitä yrityksen omistajat ovat vai toimiiko yrittäjä yksin.

• Lainan takaajat

Vakuudeton yrityslaina vaatii omavelkaisen henkilötakauksen eli yrittäjä voi itse asettua vastaamaan lainan maksusta samalla tavalla kuin jos kyse olisi hänen omasta henkilökohtaisesta lainastaan. Myös muut kuin yrittäjä itse voi toimia lainan takaajana.

Haluatko lukea lisää vakuudettomasta yrityslainasta? Lue aikaisempi blogimme aiheesta täältä.

Lopuksi

Muista, että yrityslainan hakeminen on täysin ilmaista eikä se sido sinua vielä mihinkään. Voit siis lähettää lainahakemuksen ja katsoa millaisen lainatarjouksen sinä yrityksellesi voisit saada. Mikäli et syystä tai toisesta halua hyväksyä tarjousta, tai sinulla ei ole tarvetta lainalle juuri silloin, voit jättää tarjouksen hyväksymättä ja lähettää uuden hakemuksen myöhemmin, jos tulet toisiin aatoksiin.

Jätä yrityslainahakemus tästä.