Mistä edullisin yrityslaina? | Front Kasvurahoitus

Miten löytää edullisin yrityslaina?

Kaikki artikkelit

5.6.2019

Kuten kaikkia tuotteita ja palveluita, myös yrityslainoja kannattaa vertailla. Markkinoilta löytyy tällä hetkellä monia yrityslainojen tarjoajia, joten valinnanvaraa yrittäjillä riittää. Netistä haettavissa yrityslainoissa on kuitenkin eroa - niin koron, kokonaiskustannusten, nopeuden ja palvelunkin suhteen. Miten sitten löytää se edullisin yrityslaina? Miten yrityslainojen hintoja voidaan vertailla?

YRITYSLAINAA NOLLAKOROLLA?

Osa toimijoista mainostaa myöntävänsä yrityslainaa jopa nollakorolla. Kun lähdetään laskemaan lainan kokonaiskustannuksia ja todellista vuosikorkoa, huomataan, että jostain hintaa lainalle kuitenkin kertyy. Ns. piilokulujen, kuten lainan perustamiskulujen, nostokulujen tai kuukausikulujen kanssa kannattaa olla tarkkana.

On suositeltavaa vertailla yrityslainoja nimenomaan lainan kokonaishinnan perusteella. Näin ei ole väliä muodostuuko kulut koroista, perustamiskuluista tai kuukausikuluista, vaan näin näkee helposti sen, mitä laina tulee kokonaisuudessaan maksamaan halutulle laina-ajalle.

YRITYSLAINOJEN VERTAILUSIVUSTOT

Netistä löytyy yrittäjien päätöstä helpottamaan useita yrityslainojen vertailusivustoja (esim. https://www.yrityslainat.net/yrityslainavertailu.html). Sivustoille on listattu yrityslainoja eri kriteerien perusteella. Yhdessä yrityslainat listataan nimelliskoron perusteella, toisessa lainan kokonaishinnan perusteella, joissain ei varsinaista vertailua tehdä lainkaan.

Yrityslainasivustotkaan eivät kuitenkaan aina välttämättä kerro koko totuutta. Useimmat toimijat määrittävät korkonsa yrityskohtaisesti tehdyn riskiarvion perusteella. Yrityslainatarjoajien kotisivuilta kannattaakin vielä käydä laskurilla tarkistamassa arvioitu korko, ja myös pyytää räätälöity tarjous - sen pyytäminen ei sido mihinkään.

KUINKA PALJON MAKSAA 20.000 € YRITYSLAINA?

Teimme vertailun pankkien ulkopuolisten toimijoiden lainojen kokonaishinnasta. Vertailussa katsottiin, mitä 20.000 € yrityslaina kustantaa 12 kuukaudeksi. Vertailuhinnat on poimittu kyseisten toimijoiden kotisivujen laskureista kesäkuun alussa 2019. Toimijat ovat listassa edullisimmasta kalliimpaan laskureiden antamien hintojen perusteella.

Eroa edullisimman ja kalleimman yrityslainan välillä on melkein jopa 6.700 €. Vertailussa edukseen erottuu Front Kasvurahoitus.

Yrityslainatarjouksia vertaillessaan kannattaa hinnan lisäksi kiinnittää huomiota myös hakemuksen käsittelyaikaan, yrityslainan maksamiseen ja mm. verkkopalveluun.