Laskurahoituksen hinta vuonna 2022

Laskurahoitus on helppo tapa saada rahat myyntilaskuista yrityksen käyttöön heti ilman, että yritys joutuu odottamaan yritysasiakkaiden maksuja aina laskujen eräpäiviin saakka. Laskurahoituksen avulla voit siis parantaa yrityksesi maksuvalmiutta ja nopeuttaa kassankiertoa. Kun laskurahoituksen edut ovat selvät, jää ilmaan vain yksi kysymys – laskurahoituksen hinta. Tässä kirjoituksessa selvitämme mitä laskurahoitus-palvelun käyttö yritykselle maksaa.

Laskurahoituksen hinta yleisesti

Jotta laskujen rahoittaminen on kannattavaa yrityksen lisäksi myös laskuja rahoittavalle taholle, peritään laskun arvonlisäverollisesta loppusummasta usein laskukohtainen provisio. Laskurahoituksen hinta vaihtelee palvelun tarjoajasta, rahoitettavien laskujen määrästä, laskun maksuehdoista, rahoitusasteesta, vakuuksista sekä asiakkaan luottoluokituksesta riippuen. Yleisesti ottaen yritykset veloittavat noin 1–4 prosenttia laskun loppusummasta.

Yksittäisten laskujen vs. suurempien laskutuskokonaisuuksien rahoittaminen

Kuten sanottu, laskurahoituksen hintaan vaikuttaa rahoitettavien laskujen määrä. Kasvurahoituksen Laskurahoituksen avulla voi rahoittaa yksittäisiä laskuja tai factoring-rahoitukselle tyypillisellä tavalla suurempia laskutuskokonaisuuksia – jopa yrityksen kaikki myyntilaskut voidaan kierrättää palvelun kautta. Riippuen siitä kummasta edellä mainitusta palvelusta on kyse, laskurahoituksen hinta eroaa luonnollisesti hieman.

Suurempien laskutuskokonaisuuksien rahoittaminen eli Laskurahoitus PRO soveltuu loistavasti yritykselle, joka laskuttaa säännöllisesti samoja asiakkuuksia. Laajemman laskurahoitussopimuksen yhteydessä palvelumme toimii yrityksesi vaivattomana kassankierron kumppanina ja laskurahoituslimiittimme tekee töitä yrityksesi taustalla sen mahdollistamiseksi, että yrityksesi kassassa on rahaa silloin kun sitä tarvitset.

Yksittäisten laskujen rahoittaminen soveltuu paremmin tilanteisiin, joissa yrityksen ei ole kannattavaa pyörittää kaikkia myyntisaataviaan rahoituspalvelun läpi, vaan maksaa vain niistä suuremmista yksittäisistä laskuista, jotka mahdollistavat tarvittavan rahamäärän yrityksen kassaan.

Myös mahdollinen luottovakuutus voi vaikuttaa laskurahoituksen hintaan. Mikäli luottoriski siirtyy yritykseltä esimerkiksi vakuutusyhtiölle, on ymmärrettävää, että rahoituksen hinta nousee. Kasvurahoituksella luottovakuutus kuuluu automaattisesti ja maksutta kaikkiin rahoittamiimme laskuihin poistaen asiakkaasi maksukyvyttömyyteen liittyvät riskit yritykseltäsi.

Tutustu Kasvurahoituksen Laskurahoitukseen.

Laskurahoituksen hinta esimerkki

Yksittäisten laskujen rahoittaminen Kasvurahoituksella

Olet toteuttanut työsuoritteen tilaajalle, ja tilaajasi kanssa on sovittu laskun summaksi 3000 € ja maksuehdoksi 45 päivää. Olisit kuitenkin halukas muuttamaan tämän laskun välittömästi rahaksi yrityksesi tilille esimerkiksi palkanmaksua varten. Palvelun avulla voit rahoittaa yksittäisen laskun ilman laajempaa sitoutumista laskurahoituspalvelun käyttöön jatkossa.

Laskun summa: 3000 €

Laskukohtainen provisio (3 %): 90 €

Välittömästi yrityksen tilille rahoitettu summa: 2910 €

Laskurahoituksen hinta kokonaisuudessaan: 90 €

Hinta määräytyy kuitenkin aina asiakaskohtaisesti. Jos haluat tarjouksen yksittäisten laskujen rahoittamisesta, lähetä meille rahoitettava laskusi, niin lähetämme sinulle tarjouksen pikimmiten.

Lähetä yksi tai useampia myyntilaskuja rahoitettavaksi.

Suurempien laskutuskokonaisuuksien rahoittaminen Kasvurahoituksella

Haluat rahoittaa suuren osan kaikista myyntilaskuistasi tai jopa kaikki yrityksesi myyntilaskut, joten päätät avata yrityksellesi laskurahoituslimiitin. Arvioit yhdessä rahoitusasiantuntijan kanssa, että 50 000 euron limiitti on tarpeisiisi sopiva limiitin määrä. Voit siis rahoittaa myyntilaskujasi aina halutessasi ja tarpeen mukaan aina 50 000 euroon saakka ilman erillisiä yhteydenottoja rahoittajaan ja päätät aloittaa palvelun käytön rahoittamalla ensimmäisen laskusi, jonka summa on 3 000 €.

Laskurahoituslimiitti: 50 000 €

Limiitin avausmaksu: 0 €

Laskun summa: 3 000 €

Laskukohtainen provisio (2 %): 60 €

Käsittelymaksu: 10 € / lasku

Yrityksen tilille rahoitettu summa: 2 930 €

Laskurahoituksen hinta kokonaisuudessaan: 70 €

Laskurahoituslimiitin avattuasi voit jatkaa haluamiesi laskujen rahoittamista samaan tapaan ilman erillisiä yhteydenottoja tai rahoituksen hakemista aina uudelleen ja uudelleen. Palvelun käyttö ei myöskään edellytä kaikkien myyntisaatavien kierrättämistä palvelun kautta, vaan saat itse päättää mitkä laskut haluat rahoittaa.

HUOM! Tässä esimerkissä ei ole otettu huomioon, että jokaiselle Kasvurahoituksen uudelle asiakkaalle ensimmäiset kymmenen laskua ovat ilman käsittelymaksua.

Laskurahoituslimiitti on laajempi sopimuskokonaisuus, jonka haluamme räätälöidä jokaiselle yritykselle kannattavaksi. Limiitin hinnoittelu on tyypillisesti edullisempi yksittäisten laskujen rahoittamiseen verrattuna, sillä laskujen määrä on suurempi kuin yksittäisten laskujen rahoitusten tapauksessa.

Rahoita suurempia laskutuskokonaisuuksia.

Lopuksi

Laskurahoituspalvelun käyttö on yleisesti ottaen lisääntynyt viime aikoina ja syy tälle trendille on ymmärrettävä. Vuonna 2022 tehdyn European Payment Report -tutkimuksen mukaan lähes neljä viidestä suomalaisyrityksestä ilmoittaa joutuneensa hyväksymään pidempiä maksuehtoja, kuin mihin olisivat olleet halukkaita. Laskurahoituksen avulla yritykset voivat myöntää huoletta pidempiä maksuehtoja, sillä niistä huolimatta yritys saa rahat tililleen heti.

Laskurahoituksen hinta ei ole kaikille sama, vaan se vaihtele palvelun tarjoajasta, rahoitettavien laskujen määrästä, laskun maksuehdoista, rahoitusasteesta, vakuuksista sekä asiakkaan luottoluokituksesta riippuen. Yleisesti ottaen yritykset veloittavat laskurahoituksesta noin 1–4 prosentti rahoitettavan laskun loppusummasta, mutta pyydettyäsi tarjouksen laskurahoituksesta, rahoitusasiantuntija laskee räätälöidyn tarjouksen ja saat tietää palvelun todellisen hinnan juuri sinun yrityksellesi.

Mikäli kiinnostuit laskurahoituksesta, muista, että hyödynnettävissäsi on uuden asiakkaan etu: ensimmäiset 10 laskua ilman käsittelymaksua.

Kiinnostuitko?

Lue lisää ja valitse yrityksellesi sopiva laskurahoituspalvelu.

Aloita laskurahoitus!