Limiitti – mikä se on ja mitkä ovat sen hyödyt yritykselle?

Lainoja on olemassa monen erilaisia ja lähes jokainen meistä ottaa jonkinlaista lainaa elämänsä aikana. Etenkin yritykset tukeutuvat usein ulkopuoliseen rahoitukseen liiketoimintaa kehittäessään. Parhaiten juuri sinun yritystäsi hyödyttävään rahoitusratkaisuun päätyäksesi on tärkeää tietää, millaisia erilaisia lainoja on olemassa ja miten ne voivat viedä liiketoimintaasi eteenpäin. Tässä kirjoituksessa tutustutaan limiittiin ja sen hyötyihin, joten pidemmittä puheitta, mennään asiaan!

Limiitti saattaa olla monelle tuttu termi, mutta sen toimintaperiaate voi olla vielä osin hämärän peitossa. Limiitti tulee englannin kielen sanasta “limit” ja viittaa näin ollen rajaan tai rajoitukseen. Tämä antaa jo osviittaa siitä, mitä kyseisellä rahoitustuotteella tarkoitetaan.

Mikä on limiitti?

Limiitti yksistään tarkoittaa ennakkoon sovitun luoton ylärajaa. Jos luoton limiitti on 30 000 €, yritys saa nostaa rahaa aina halutessaan ja tarpeen mukaan 30 000 euroon saakka ilman yhteydenottoja rahoituksen myöntäjään. Tämä mahdollistaa rahan nostamisen yrityksen käyttöön aina joustavasti tarpeen mukaan.

Tutustutaan seuraavaksi tarkemmin limiittilainaan ja siihen, miten se toimii.

Mikä on limiittilaina?

Limiittilaina on rahoittajan myöntämä luotollinen tili, josta voi nostaa rahaa ennalta määrättyyn rajaan saakka ilman erillisiä yhteydenottoja rahoittajaan. Se siis toimii kuten luottokortti – voit käyttää rahaa etukäteen ja maksaa käyttämästäsi rahasta jälkikäteen. Limiitti on näin ollen yrityslainaa joustavampi lainasopimus, eikä päätöstä varten tarvita lainkaan reaalivakuuksia.

Limiittilainan takaisinmaksulle ei ole erillistä aikataulua vaan luottoa voi lyhentää yrityksen kassatilanteen niin salliessa. Kun rahoitusta maksetaan takaisin, limiitistä vapautuu lisää rahoitusta käytettäväksi. Limiittilainan avulla yrityksellä on aina käytössään rahoitusratkaisu helposti ja nopeasti yllättäviäkin menoja ja investointeja varten. Nostoja voi tehdä vapaasti joko kerralla tai pienemmissä osissa, eikä yrityksen ei tarvitse aina tarpeen yllättäessä hakea uutta lainaa.

Limiitillä on monta nimeä ja sen vuoksi on hyvä selventää, että termit limiittilaina, luottolimiitti, yrityslimiitti, limiittiluotto, joustolimiitti ja saldolimiitti viittaavat kaikki samaan asiaan.

Lue yrityslainan ja limiittilainan eroista blogistamme Yrityslimiitti vai yrityslaina?

Lue lisää ja avaa limiittilaina yrityksellesi!

Mihin tarkoitukseen limiitti sopii?

Limiitti sopii sekä pienille että jo kasvaneille yrityksille, mutta erityisen hyvin se sopii yrittäjälle, joka haluaa aina olla varautunut yllättäviin menoihin ja investointeihin. Se on omiaan myös lyhytaikaisiin ja toistuviin rahoitustarpeisiin ja näin ollen oiva ratkaisu esimerkiksi sesongin aiheuttamaan kassavajeeseen. Limiittilainan avulla voit myös nopeasti korvata rikkoutuneen laitteen tai rahoittaa uusia tilauksia, sillä kun limiittilaina on kerran avattu yritykselle, se on aina käytettävissä.

Mistä limiitti kannattaa ottaa yritykselle?

Suomessa rahoitusta myöntävät pankit sekä pankin ulkopuoliset laitokset. Hakiessasi rahoitusta pankista pankit usein selvittävät ensin yrityksen tai yrittäjän luottokelpoisuuden eli takaisinmaksukyvyn sekä olemassa olevat vakuudet. Vakuuksilla tarkoitetaan omaisuuden, kuten asunnon tai osakkeiden asettamista lainan vakuudeksi. Jos yrityksen toiminta on vasta alkanut tai vakuuksia ei ole, näyttää pankki herkästi punaista valoa yrittäjän rahoitushakemukselle. Näissä tilanteissa kannattaa hakea vakuudetonta limiittilainaa Kasvurahoitukselta. Se on nopea ja vaivaton vaihtoehto sille, että hakisit limiittilainaa pankista. Näin voi välttää pankin hitauden ja rahat voi saada tilille jopa saman päivän aikana.

Varaudu yllättäviin menoihin ja investointeihin maksutta

Jos yllättäviin menoihin varautuminen olisi ilmasta, tekisitkö sen? Tämä kuulostaa naurettavalta kysymykseltä, sillä kukapa ei niin tekisi, etenkin jos se olisi ilmasta.

Kasvurahoituksella näin on. Voit avata limiitin, jolloin se on käytettävissä aina tarvittaessa, mutta sinun ei tarvitse maksaa senttiäkään, mikäli tarve ei koskaan realisoidu. Hintojen noustessa yllättäen tai muiden odottamattomien kustannusten tai investointien ilmetessä yrityksellesi on jo myönnetty rahoitus ja sinun tulee ainoastaan nostaa raha yrityksesi tilille.

Kasvurahoituksen limiittilaina tiivistettynä:

• Limiitin avaaminen on täysin ilmaista
  • Ensimmäiset 12kk nostosta ilman pääomanlyhennyksiä
  • Asiointi on nopeaa, saat luottolimiitin käyttöösi jopa saman päivän aikana
  • Kerromme selkeästi ja läpinäkyvästi rahoituksen kustannuksista
Varaudu yllättäviin menoihin ja avaa limiittilaina maksutta.

Miten limiittiä haetaan?

Limiitin hakeminen netissä on helppoa ja se vie vain minuutin. Löydät limiittihakemuksen täältä. Hakemukseen sinun tulee täyttää haettavan limiitin määrä sekä yrityksesi tiedot (nimi, y-tunnus, puhelinnumero ja sähköposti). Siinä se, kuinka helppoa!

Kaikessa yksinkertaisuudessaan koko prosessi etenee alla kuvatulla tavalla.

limiitti prosessi

Mikä on limiittilainan hinta?

Limiittilainassa yritys maksaa korkoa vain avoimesta lainapääomasta. Kasvurahoituksen limiittilainassa eli Luottolimiitissä ei ole avaus- tai kuukausimaksuja, joten luottolimiitti on suositeltavaa avata toiminnan taustalle valmiiksi odottamaan mahdollista rahoitustarvetta.

Kun rahoitusta maksetaan takaisin, limiitistä vapautuu käytettäväksi lisää rahoitusta. Voit halutessasi jättää lyhennykset myöhemmäksi ja maksaa vain nostetun limiitin korot kuukausittain.

Alapuolella olevasta taulukosta näet, mistä Kasvurahoituksen Luottolimiitin hinnoittelu koostuu.

limiitti hinta

Mietityttääkö sinulla, onko luottolimiitin avaaminen yrityksellesi järkevää? Ota meihin yhteyttä niin neuvomme sinua valitsemaan juuri yrityksellesi sopivimman rahoitusvaihtoehdon.

Ota yhteyttä!

Kiinnostuitko limiitistä?

Varaudu yllättäviin menoihin nyt täysin maksutta.

Avaa luottolimiitti yrityksellesi!