5 myyttiä vakuudettomasta yrityslainasta

Vakuudeton yrityslaina on yrityksille, joilla menee huonosti. Lisäksi se on kallis ja sisältää jos jonkinmoisia piilokuluja – vai onko näin sittenkään? Nyt on aika laittaa faktat tiskiin ja unohtaa vanhat mielleyhtymät.

Yleisimpiä rahoitustarpeita suomalaisille pk-yrityksille ovat muun muassa investointien tai odottamattomien kustannusten rahoittaminen, uusien laitteiden hankinta, kausivaihteluiden tasaaminen ja henkilöstön palkkaaminen. Näihin tarpeisiin vastaava vakuudeton yrityslaina kasvattaa tällä hetkellä kovasti suosiotaan etenkin pienyritysten keskuudessa.

Suosiostaan huolimatta osa yrittäjistä edelleen mieltää netistä haettavan vakuudettoman yrityslainan sopivan vain yrityksille, jotka ovat taloudellisesti tiukassa tilanteessa ja joilla ei ole enää muita rahoitusvaihtoehtoja.

On totta, ettei vakuudeton yrityslaina sovellu vastaukseksi kaikkiin yrityksen taloudellisiin haasteisiin, se ei esimerkiksi ole järkevä pitkän aikavälin ratkaisu, sillä muuten edessä voi olla ylivelkaantuminen. Vakuudeton yrityslaina on kuitenkin kannattava päätös yrityksen tulevaisuuden kannalta, jos lainalle on laadittu realistinen maksusuunnitelma ja yrittäjä tietää, että pystyy maksamaan lainan sovitussa ajassa takaisin.

Todella kannattavakin yritystoiminta voi kohdata tilanteen, jossa yrityksen käteisvarat ovat hetkellisesti sidottuna varastoon, myyntisaataviin tai projektiin. Näissä tilanteissa uuden asiakastilauksen tai -toimituksen osalta paras ratkaisu voi olla vakuudeton yrityslaina. Lisärahoituksen tarve voi siis johtua esimerkiksi tilapäisestä kassavajeesta, sesonkivaihtelusta tai nopean kasvun aiheuttamista kuluista, joihin varautuminen etukäteen on mahdotonta.

Vakuudettomaan yrityslainaan liittyy paljon väärinkäsityksiä, joten lienee parasta käydä jokainen läpi ja katsoa ovatko ne totta vai tarua.

Myytti 1: Vakuudeton yrityslaina otetaan vain, jos yrityksellä menee huonosti

Verkosta haettava vakuudeton yrityslaina arveluttaa monia siksi, että lainoja myöntävien yritysten ajatellaan keskittyvän heikossa ja haavoittuvassa asemassa oleviin yrityksiin. Alan alkuvuosina tämä on ollutkin osaksi totta, sillä jotkut toimijat myönsivät lainaa mielellään epätoivoisessa tilanteessa oleville yrittäjille ja yrityksille, joilla ei todennäköisesti ollut edellytyksiä maksaa rahoja takaisin. Tämän jälkeen rahaa tehtiin myöhästymismaksuilla ja muilla kuluilla.

Paljon on kuitenkin muuttunut ja nykyisin luottoa ei myönnetä yrityksille, jotka eivät ole hoitaneet edellisiä velkojaan ja joilla on maksuhäiriömerkintöjä. Myös lainan takaajan luottotietojen tulee olla puhtaat. Lainaa hakiessaan yrityksestä tehdään kokonaisarvio, jonka avulla rahoittaja voi varmistua siitä, että yritys kykenee maksamaan lainan takaisin. Tänä päivänä myytin voidaan siis sanoa olevan tarua.

Me Kasvurahoituksella rahoittamme Suomessa toimipaikkaansa pitäviä yrityksiä yritysmuodosta riippumatta. Yrityslainan hakijalla tulee olla nimenkirjoitusoikeus rahoitusta hakevaan yhtiöön sekä pankkitunnukset tai mobiilivarmenne henkilöllisyyden varmistamiseksi. Rahoitettavalla yrityksellä tulee olla tili suomalaisessa pankissa ja yrityksen omistajien tulee asua Suomessa.

Myös lisärahoituksen käyttökohteet ovat muuttuneet ajan saatossa. Kasvurahoituksen asiakkaat hakevat lisärahoitusta etenkin käyttöpääomaksi. Vakuudeton yrityslaina yritykselle sopii myös esimerkiksi:

• Uusien investointien rahoittamiseen
  • Odottamattomien kustannusten rahoittamiseen
  • Toimitilojen laajentamien tai uusien toimitilojen hankintaan
  • Tilapäisen kassavajeen paikkaamiseen
  • Työntekijöiden palkkaamiseen
  • Taloudellisten vaatimusten täyttämiseen tulevaa kasvua varten (esim. varaston kasvattamien)
  • Kausivaihteluiden tasaamiseen
  • Uusien laitteiden hankintaan

Jos sinun yrityksesi tarvitsee lisärahoitusta vastaaviin toimiin, tutustu Kasvurahoituksen yrityslainaan ja jätä hakemus. Hakemus ei sido yritystä mihinkään.

Myytti 2. Vakuudeton yrityslaina on kallis

Mielikuva netistä haettavien vakuudettomien yrityslainojen kohtuuttomista koroista on jäännös ajoista, jolloin monilla lainanantajilla oli tarpeettoman korkeat korot ja niiden seurauksena yrittäjät saattoivat joutua maksamaan takaisin huomattavasti alkuperäistä lainaa suuremman summan, jos he eivät olleet varovaisia.

Tilanne on kuitenkin kääntynyt lähes päälaelleen ja vakuudettomien yrityslainojen koroista ja kuluista on tullut huomattavasti kohtuullisempia pankkilainaan verrattuna. Vuoden 2022 aikana yrityskenttä on muuttunut entistä riskisemmäksi ja pankit ovat suurilta osin lopettaneet pienyritysten rahoittamisen. Samalla vähäisten myönnettyjen lainojen hintoja nostetaan samalla riskien kompensoimiseksi, kommentoi Kasvurahoituksen toimitusjohtaja Sami Törmä.

Muitakin syitä pankkilainan toimimattomuudelle on, sillä etenkin pienyrityksen on usein vaikea saada lainaa pankista reaalivakuuksien puutteesta johtuen. Pankit eivät myöskään myönnä lainaa vasta toimintansa aloittaneille yrityksille. Pankit mieltävät, etteivät pienyrityksille myönnettävät lainat eivät ole niille kannattavaa liiketoimintaa ja pienyrityksen koetaan jopa rasitteeksi.

Korkea hinta on siis tarua. Me Kasvurahoituksella ilmoittamme lainan kulut koko takaisinmaksuajalta läpinäkyvästi etukäteen. Yrittäjän on näin helppo ottaa lainan takaisinmaksu huomioon rahoitussuunnittelussaan.

Kasvurahoituksen yrityslainan avulla yrittäjä myös välttyy byrokratialta ja aikaa vievältä hakuprosessilta. Räätälöimme lainatarjoukset aina yrityskohtaisesti tarjotaksemme parhaat mahdolliset lainanehdot. Voit lähettää maksuttoman lainahakemuksen nähdäksesi millaisella korolla ja ehdoilla varustettua lainaa yrityksesi olisi mahdollista saada.

Pyydä maksuton yrityslainatarjous

Myytti 3. Vakuudeton yrityslaina sisältää piilokuluja

Eri luotonantajilla on erilainen hinnoittelumalli ja siksi voimme puhua vain Kasvurahoituksen puolesta sanoessamme, että tämä myytti on tarua. Lainanhakijan tulee lukea lainasopimuksen asiakirjat tarkasti läpi ottaessaan yrityslainaa, ja niistä käyvät ilmi myös kaikki lainaan liittyvät kulut.

Kasvurahoituksen yrityslainan hinnoittelu on läpinäkyvää ja selkeää. Jos nostat vakuudettoman yrityslainan Kasvurahoitukselta, ei sinun tarvitse maksaa ylimääräisiä maksuja jäljellä olevan lainapääoman ennenaikaisesta takaisinmaksusta. Kasvurahoituksen yrityslainan maksuerä koostuu aina kahdesta asiasta:

• pääoman lyhennyksestä
  • korko-osuudesta

Yrityslainassamme ei myöskään ole avaus-, tilinhoito- tai kuukausimaksuja.

Ylimääräiset kulut tulevat mukaan kuvioihin siinä vaiheessa, jos asiakas ei maksa lainaansa takaisin. Tämänkin tiedon tulee olla selvästi esillä lainaehdoissa. Lisäksi asiakkaalla on aina mahdollisuus puhua ongelmatilanteissa Kasvurahoituksen asiantuntijan kanssa.

Myytti 4. Vakuudeton yrityslaina on vaikea saada

Myöskin tämä myytti on tarua. Yrityslainan hakeminen verkossa on hyvin suoraviivainen ja selkeä prosessi ja se myönnetään useimmille yrittäjille.

Kuten muussakin yritystoiminnassa, hyvä suunnitelma helpottaa yrityslainan saamista. Varmista, että sinulla on kaikki tarvittavat tiedot ja selkeä takaisinmaksusuunnitelma ennen haun aloittamista, niin lainahakuprosessi menee sujuvasti.

Yrityslainan hakeminen tapahtuu kätevästi verkkohakemuksella. Lainapäätös tulee usein samana päivänä ja rahat maksetaan yrityksen tilille pankkien maksuliikenneaikataulujen mukaisesti.

Kasvurahoituksen asiakaspalvelu auttaa mielellään hakemuksen kanssa, mikäli kysymyksiä herää.

Täytä yrityslainahakemus parissa minuutissa

Myytti 5. Vakuudeton yrityslaina vaatii aina takaajan

Vakuudeton yrityslaina, kuten muutkin lainat, vaatii vakuuksia. Vakuudeton yrityslaina edellyttää yksityishenkilön omavelkaisen takauksen ja myytti on siis totta. Käytännössä yrityslainaa hakee yleensä yrittäjä tai muu henkilö, jolla on yrityksen nimenkirjoitusoikeus. Hän hakee lainaa joko yksin tai yhdessä yrityksen muun yrityksen edustajan kanssa. Laina kuitenkin haetaan ja myönnetään aina yritykselle, ei yksityishenkilölle. Kun yksityishenkilö takaa lainan omavelkaisella takauksella, hän vastaa velasta kuin se olisi hänen oma velkansa.

Mikäli jokin asia vakuudettomaan yrityslainaan liittyen jäi askarruttamaan sinua, olethan meihin yhteydessä, rahoitusasiantuntijamme vastaavat mielellään kysymyksiisi.

Ota yhteyttä!