Lyhytaikainen laina – milloin sitä kannattaa käyttää?

Yrittäjä, oletko miettinyt, että tarvitsisit lainaa, mutta vain lyhyeksi ajaksi? Kun tuotannon kannalta elintärkeä laite on hajonnut ja on pikaisesti korvattava uudella, tai asiakkaiden maksut ovat viivästyneet ja sen seurauksena yrityksen kassa on tilapäisesti tiukalla, on lainan tarve usein akuutti. Näissä tilanteissa lyhytaikainen laina voi auttaa.

Lainoja on useita erilaisia, mutta pääasiassa ne voidaan jakaa kahteen ryhmään, pitkäaikaisiin ja lyhytaikaisiin lainoihin. Pitkäaikaiset ja lyhytaikaiset lainat sopivat eri tarkoituksiin. Seuraavaksi kerromme mitä lyhytaikaisella lainalla oikein tarkoitetaan ja milloin yrityksen tulisi turvautua siihen.

Lyhytaikainen laina

Lyhytaikainen laina on yleensä kertaluontoinen laina, joka maksetaan takaisin lyhyen ajan kuluessa. Lyhyellä ajalla viitataan usein alle vuoden mittaiseen lainaan. Lyhytaikaisen lainan summat voivat vaihdella muutamasta sadasta tai tuhannesta eurosta aina sataan tuhanteen euroon. Usein lyhytaikaiset lainat ovat rahamääräisesti suurempia siltalainoja. Ne siis tarjoavat yritykselle tarvittavan pääoman, kunnes pysyvämpi ja pitkäaikaisempi ratkaisu löydetään tai yritys saa tulot jo tehdystä työstä, jonka kustannukset ovat vain syntyneet ennakkoon.

Lyhytaikainen laina voi olla suoraviivainen yrityslaina tai toistuviin tarpeisiin tarkoitettu jatkuva luottolimiitti. Lyhytaikaisen lainan tavoin toimii myös monelle pienyrittäjälle tuttu laskurahoitus.

Yrityslaina

Vakuudeton yrityslaina on hyvin suoraviivainen kuukausittain lyhennettävä laina, joka maksetaan takaisin sovitun maksusuunnitelman puitteissa. Sen kuukausittaiset lyhennykset takaavat yritykselle tietyn kontrollin ja ennustettavuuden. Kasvurahoituksen yrityslainan laina-aika voi olla 2–24 kuukautta ja lainatarjous räätälöidään aina yrityskohtaisesti edullisimman lainatarjouksen mahdollistamiseksi.

Lainaa voi hakea, kun yrityksen omistajat asuvat Suomessa, yrityksellä on suomalainen pankkitili ja yrityksen fyysinen osoite sijaitsee Suomessa. Lisäksi yrityksen luottotiedot tulisi olla kunnossa.

Yrityslainan suosio perustuu sen nopeuteen. Lainan hakeminen hoituu minuuteissa ja lainatarjouksen voi parhaimmillaan saada sähköpostiinsa jo tunnin sisällä hakemuksen lähettämisestä. Rahat puolestaan saapuvat yrityksen tilille jopa saman päivän aikana. Mikäli yrityksesi tarvitsee kiireisesti rahat uuteen tuotannon kannalta elintärkeään koneeseen rikkoutuneen tilalle, on yrityslaina loistava ratkaisu. Lisäksi lainan voi maksaa ennenaikaisesti takaisin kokonaisuudessaan ilman lisäkuluja. Riittää, että ilmoitat 30 vuorokautta ennen takaisinmaksua. Näin voit säästää lainan kuluissa huomattavasti.

Lue lisää ja hae Kasvurahoituksen yrityslainaa

Luottolimiitti

Luottolimiitti on jatkuva yrityslaina, jonka takaisinmaksun voi hoitaa joustavasti omassa tahdissa. Varoja voi nostaa ilman erillisiä yhteydenottoja aina tarpeen mukaan ja kun varoja palautuu takaisin, ne ovat uudelleen käytettävissä. Koska lainaa voi maksaa takaisin oman tilanteen mukaan, voi laina-aika olla hyvinkin lyhyt. Lainatun summan voi maksaa takaisin vaikka heti, mikäli yrityksen kassan tilanne sen sallii.

Luottolimiitti on hyvä avata toiminnan taustalle varmuuden vuoksi. Näin olet aina varautunut yllättäviin menoihin ja investointeihin. Mikäli tarvetta limiitille ei synny, ei kulujakaan muodostu. Limiitin avaaminen on täysin ilmaista ja maksat korkoa vain nostetulle limiitille.

Luottolimiitti on kuin tehty yrityksille, joiden toiminta on sesonkiluonteista ja pääoman tarve näin ollen toistuvaa. Lainaa ei tarvitse aina hakea erikseen, vaan luottolimiitti on aina käytettävissä.

Avaa maksuton luottolimiitti

Mikäli mietit kumpi olisi yrityksellesi kannattavampi rahoitusratkaisu yrityslaina vai luottolimiitti, lue täältä kumpi sopii yrityksellesi paremmin.

Laskurahoitus

Laskurahoituksen avulla voit itse päättää mitkä asiakkaille lähetettävistä laskuistasi haluat rahoittaa, niin ettei sinun tarvitse odottaa suoritetta laskun eräpäivään saakka. Laskurahoitus on loistava ratkaisu yrityksille, joilla on pitkiä maksuaikoja laskuilleen, esimerkiksi 14–90 päivää.

Laskurahoitus eroaa perinteisestä pankin factoring rahoituksesta niin, että laskurahoituksessa yritys voi itse valita haluamansa laskut rahoitettavaksi ja näin ollen rahoittaa myös yksittäisiä laskuja. Factoring-rahoitus edellyttää koko myyntilaskukannan rahoittamista. Laskurahoitus on etenkin pienyrittäjälle juostavampi ja edullisempi ratkaisu.

Tutustu laskurahoitukseen ja kokeile palvelua rahoittamalla ensimmäinen yksittäinen laskusi

Lyhytaikaisen lainan kustannukset riippuvat valitusta rahoitusmuodosta ja lainan ehdoista. Tutustu siis yläpuolelta löytyvien linkkien kautta kunkin rahoitusmuodon kustannuksiin.

Lyhytaikainen laina moneen eri käyttötarkoitukseen

Lyhytaikainen laina soveltuu moneen eri käyttötarkoitukseen. Monikäyttöisyyden mahdollistaa lainan määrä. Kasvurahoitukselta voit hakea lainaa aina 2.000 eurosta 250.000 euroon. Tällä summalla ostat isommankin laitteen, palkkaat työntekijän tai viet muilla tavoin liiketoimintaasi eteenpäin.

Lyhytaikaiset lainat sopivat hyvin yrittäjille, jotka eivät halua sitoutua lainanmaksuun pitkäksi aikaa. Se on hyvä ratkaisu myös uusille yrityksille, joilla ei vielä ole kertynyt näyttöjä jatkuvasta voitollisesti liiketoiminnasta ja siitä syystä pankkilainan saaminen ei ole mahdollista.

Lyhytaikainen yrityslaina sopii erityisen hyvin pk-yrityksille ja seuraavaksi kerromme, miksi näin on.

Lyhytaikaisen lainan hyödyt

Mitä etuja lyhytaikaisella lainalla oikein on? Ensimmäisenä monelle pienyrittäjälle tärkeä etu; lyhytaikainen laina on helpompi taata. Et tarvitse suuria vakuuksia tai useita takaajia lainan saamiseksi. Sen sijaan yrittäjän oma henkilökohtainen takaus riittää. Voit lukea täältä lisää yrityslainojen vakuuksista.

Toisena, lyhytaikainen laina on myös nopea maksaa takaisin. Lyhytaikaisessa lainassa kulut ovat suuremmat, mutta esimerkiksi Kasvurahoituksen yrityslainan voi halutessaan maksaa ennenaikaisesti pois ilman mitään lisäkustannuksia. Näin yrittäjä voi merkittävästi itse alentaa lainan kustannuksia. Yrittäjä voi myös hyödyntää 3 kuukauden lyhennysvapaat maksutta aina laina-ajan alussa.

Lisäksi lyhytaikainen laina on usein nopea. Kun tarve yllättää, yrittäjällä harvoin on aikaa hukattavaksi. Kasvurahoituksen kautta rahan voi saada yrityksen tilille jopa saman päivän aikana ja lainahakemuksen täyttäminen vie vain muutaman minuutin.

Tiivistettynä; lyhytaikainen rahoitus on helppo taata, nopea maksaa takaisin ja saada tilille, mutta kalliimpaa kuin pitkäaikainen rahoitus. Rahoituksen kustannuksiin voi kuitenkin itse vaikuttaa.

Mitä kannattavampi yritys on, sitä edellisemmin yritys voi saada rahoitusta. Lue blogistamme, miten voit parantaa yrityksesi kannattavuutta ja vaikuttaa näin ulkopuolisen rahoituksen hintaan.

Lyhytaikaista lainaa ei kuitenkaan tule sekoittaa pikalainaan tai pikaluottoon, joilla usein viitataan pikavippiin. Pikavippien maksuajat ovat usein vain päivistä kuukausiin, ja niiden kautta harvoin saa suurempi summia. Pikavippien kanssa tulee olla erittäin varovainen, sillä niissä on aina riskinä ylivelkaantuminen, jos lainaa ei maksa ajoissa takaisin. Pikavippiä ei koskaan tule ottaa vanhojen velkojen maksamiseen.

Lyhytaikainen laina juuri sinun yrityksesi tarpeisiin

Lyhytaikaisen rahoituksen tyyppejä on monia ja voi olla haastavaa löytää se omalle yritykselle sopivin ratkaisu. Mikäli haluat tutustua muihin pk-yritykselle rakennettuihin rahoitusratkaisuihin, lue täältä lisää.

Me Kasvurahoituksella tarjoamme rahoitusratkaisut koko yrityksen elinkaaren ajalle, joten rahoitustuotteistamme löytyy varmasti toimiva ratkaisu juuri sinun yrityksellesi. Mikäli kaipaat henkilökohtaisempaa apua rahoitustarpeidesi kartoittamisessa, olethan meihin yhteydessä. Me autamme mielellämme.